انتخاب جنسیت فرزند قبل از بارداری
...جوان 2...

 

انتخاب جنسیت فرزند قبل از بارداری
 
انتخاب جنسیت جنین همواره با نوعی اما و اگرروبه‌روست. در واقع این روش‌ها تعیین جنسیت جنین را برای والدین تا حدودیمیسر می‌كنند، اما با هیچ‌یك از این روش‌ها نمی‌توان گفت موفقیت حتمی است.
درحال حاضر تنها روش مطمئن و علمی تعیین جنسیت جنین در دنیا تكنیكی است بهنام PGD* كه در واقع مخفف عبارت «تعیین جنسیت پیش از لانه‌گزینی» است.
ایراننیز همپای جوامع پیشرفته دنیا به این تكنیك دست یافته است. هم‌اكنونPGD  بیش از 4 سال است که در ایران انجام می‌شود. اولین نوزاد تعیین جنسیت شدهبا روش PGD در ایران یك نوزاد پسر بود كه در سال 1385 با سلامت كامل بهدنیا آمد.
چگونگی تعیین جنسیت پیش از لانه‌گزینی
دراین روش با استفاده از دارو، تخمک گذاری زن را تحریک می کنند تا او چندینتخمك به وجود آورد. سپس تخمك‌ها را در محیط آزمایشگاهی با اسپرم‌های همسرتركیب می‌كنند.
با این کار چندین جنین حاصلمی‌شود كه با بررسی كروموزمی و تشخیص جنسیت آنها توسط متخصص ژنتیك، تنهاجنینی را كه جنسیت آن دلخواه زوجین است، به رحم مادر منتقل می‌كنند.
ایننوع باروری آزمایشگاهی در واقع نوعیIVF**  ( لقاح تخم در خارج از بدن) استكه این بار نه برای درمان ناباروری، بلكه برای تعیین جنسیت جنین استفادهمی‌شود.
در این روش در مرحله هشت‌سلولی جنین، نیاز است كه یك سلول ازجنین جدا شود و مورد بررسی قرار گیرد. اگرچه جداسازی یك سلول آسیبی به آنوارد نمی‌كند، اما در صورت ایجاد مشكلی برای آن سلول، به هیچ عنواننمی‌توان سلول دیگری از او جدا كرد.
مشکلات روش تعیین جنسیت پیشاز لانه‌گزینی
با وجود تمام پیشرفت‌هایی كه برای انتخاب جنسیتجنین صورت گرفته است، نمی‌توان از حساسیت‌ها و مشكلات احتمالی شكست تكنیك PGD غافل شد.
انجام عملیات تشخیص جنسیت و بررسی كروموزمی جنین كاریاست كه ظرافت‌ها و حساسیت‌های خاص خود را دارد و در آن هیچ خطایی، قابلجبران نیست.
مشكل دیگری كه گاه در این فرآیند پیش می‌آید آن است كهدر برخی موارد، علی‌رغم تحریك تخمك‌گذاری، امكان دارد زن تنها یك تخمكتولید كند و در این صورت پس از تشكیل جنین، راهی برای انتخاب جنسیت باقینمی‌ماند.
از این گذشته از تكنیك PGD نمی‌توان برای زوجیننابارور بهره گرفت، زیرا شانس باروری را كم می‌كند.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 254
بازدید کل : 18911
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

Online User